Sådan laver du en markedsundersøgelse

Tjen penge med M3 Panel

Der findes flere metoder til at lave markedsundersøgelser, nogle er gode, andre er knap så god og ingen er ufejlbarlige. Er du på udkig efter at afsøge markedspotentiale for et nyt produkt, eller ønsker du at tage dit produkt til et nyt marked, så er det vigtigt at analysere forholdene først.

Herunder vil vi komme ind på nogle af de områder, som vi anbefaler at du undersøger, før du vælger at søsætte nye produkter/services eller ekspandere til nye markeder.

Målgruppen

Husk at undersøg om dine potentielle kunders situation er den samme, når du går ind på et nyt marked. Ofte vil der være betydelige forskelle i holdninger, brugsmønstre, indkomst, tilgængelighed m.v., som alt sammen påvirker, hvor godt et match dit produkt er til din målgruppe på markedet.

Går du fx ind i et u-land med et digitalt produkt, vil der være mange, som slet ikke har adgang til internettet og derfor ikke kan tilgå dit produkt. Derudover vil dem der har adgang, ofte være i form af ældre smartphones, hvilket også er meget vigtigt at tage højde for.

Internetadgang er bare en af mange omstændigheder, som du skal tage højde, for når du går ind på et nyt marked. Her findes der flere firmaer, bla. Bilendi som driver M3panel, der kan hjælpe dig.

Lovgivning

Hvis du sælger alkohol og vil ind på det svenske marked eller til et mellemøstligt land, så skal du kigge en ekstra gang på lovgivningen. For nogle produkter er det vigtigere at kigge på lovgivningen end andre, men vi vil altid anbefale at gennemgå lovgivningen, før du lancerer et produkt på et nyt marked, da der kan være mange grunde (gode som dårlige) til, at en lovgivning er blevet til. Derfor kan det være nærmest umuligt på forhånd at vide, om du vil støde ind i juridiske problemer med dit produkt, hvis du ikke har undersøgt lovgivningen på forhånd.

Konkurrencen

Du kommer ikke langt med at sælge sand i Sahara. Hvorfor gør du ikke det? Og hvad har det med konkurrencen at gøre?

Når du hører ordet konkurrence, tænker du nok på dine konkurrenter, men du skal egentligt mere tænke på, hvad du er oppe at konkurrere imod, og hvilket formål for forbrugeren, som dit produkt dækker.

Hvis dit produkt let kan erstattes (substitueres) med at lignende produkt, som er mere attraktivt, men samtidig opfylder formålet, så vil du være udsat for hård konkurrence.

Derudover skal du huske på hvad formålet er for forbrugeren. Hvis du er McDonalds, så tror du måske at du er i konkurrence med andet junk-food, såsom Burger King og pizzeriaer, men du vil også være i konkurrence med alle andre steder, hvor du kan købe mad. Hvad der er endnu mere interessant er, at hvis formålet for din kunde er at komme ud og hygge sig med vennerne, så er du lige pludselig i konkurrence med meget andet i oplevelsesøkonomien.