SMV’erne er bagud i online annoncering

Brug sociale medier som markedskommunikation

Flere virksomheder gør i dag brug af sociale medier og bruger det aktivt som et markedsføringsværktøj. Det er efterhånden gået op for de fleste virksomheder, hvor vigtigt det er at møde forbrugerne på deres niveau og vise at de er til stede.

Dog er det ikke alle virksomheder som har lige stor forståelse for hvordan de kan gøre nytte af de sociale medier og bruge det til deres egen fordel. En undersøgelse viser nemlig at flere danske små og mellemstore virksomheder ikke er klar over hvilken positiv effekt de egentlig kan skabe.

Læs mere om erhverv og om SMV her:www.erhvervsindsigt.dk

Hvorfor er det lige SMV’erne der er bagud?

Mange virksomheder er at finde på de gratis sociale sider, som fx Facebook. I dag har stort set alle virksomheder en facebookside, samt flere får instagram og Twitter. Dette er en måde hvorpå de gratis kan komme ud til deres forbruger, hvis altså de forstår at bruge det rigtigt. Dette er en måde hvorpå virksomhederne ikke får nogle penge i klemme og ikke risikere noget. Dette ser helt anderledes ud når det kommer til online annoncering, da virksomhederne her har noget at “miste” og har intet overblik over hvad de vil få ud af det.

En undersøgelse som google har lavet viser at hele 47% af de små og mellemstore virksomheder ikke kender til de muligheder de har for online annoncering, samt hele 29 % heller ikke mener at annonceringen vil være relevant for deres virksomhed.

Disse tal viser tydeligt at de færreste SMV’er ikke er klar over hvor stor betydning internettet har, samt at de ikke er klar over eller har indblik i hvor mange der reelt søger på deres virksomhed online.

En af grunden til at det netop er SMV’erne som er bagud i online annonceringen er fordi at de ikke er klar over hvad de kan få for deres investering og markedet kan dermed hurtigt virke meget usikkert. Når man er en SMV har man ofte et begrænset marketingbudget og det er derfor vigtigt at pengene bliver lagt godt ud, så de kan skabe en positiv effekt.

Hvad kan SMV’erne selv gøre?

Er Jeres virksomhed i kategorien SMV og ønsker I at vide hvad I kan gøre for at få mere ud af Jeres marketingbudget er det en god idé at kigge indad og se hvad I selv lægger vægt på. En undersøgelse viser nemlig at når virksomhedsejere som privatpersoner skal foretage et køb, researcher de på internettet inden købet ligesom alle andre. Dette bør virksomhederne kunne overføre til sig selv.

Så hvad enten Jeres virksomhed henvender sig til privatforbrugere eller til andre virksomheder, skal I tænke på hvad I selv gør når I søger information om nye produkter eller brancher. Hvad der virker på Jer, må også virker på andre.